جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • Home / مقالات / آموزش مهارت های…

آموزش مهارت های زندگی چیزی است که مربیان و حتی والدین موظف هستند که به کودکان یاد دهند.

مهارت هایی که نیاز اولیه هر شخصی است و باید از پیش از دبستان و زمانی که کودک در حال کشف محیط اطراف خود می باشد به او یاد داده شوند.

حدودا بدو شروع این آموزش ها از سن 3 سالگی می باشد. معمولا والدین زمانی که کودک خود، سخن گفتن را می آموزد این مهارت ها به او یاد می دهند.

چرا که با ورودش به جامعه پا به دنیای بزرگ و نا آشنایی قدم می گذارد که با تمام چیزهایی که دانسته و در آن برزگ شده متفاوت است.

مهارت ها را با گفتن شعر، بازی، داستان و … میتوان به بچه ها یاد داد. ناگفته نماند این آموزش های برسی شده و طبق نتایج کارشناسان این زمینه تاثیر بسزایی داشته اند.

این مهارت ها به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:
مشارکت و مسئولیت پذیری:

حس مسئولیت پذیری:

با آموختن مهارت زندگی کودکان قادر خواهد بود که از خود مراقبت کنند، تجربه کسب کنند، انعطاف ّ پذیر شوند، عزت نفس یابند، خلق وخوی نیکو، ارزش و هدف داشته باشند؛ پس برای رسیدن به این اهداف الزم است کودکان توانایی پذیرش مسئولیت را داشته باشند.

مشارکت جمعی:
با قرار گرفتن در محیطی بزرگتر امکان تعامل با بقیه هم سالان خود بیشتر شده در نتیجه این را باید یاد بگیرد که با مشارکت و همدلی کارها را بهتر و آسان تر صورت می پذیرد.

آداب معاشرت

آشنایی با حقوق شهروندی

کودک باید بیاموزد که هر انسانی حق و حقوقی دارد؛ از جمله حق نفس ّ کشیدن داشتن خانواده، حق پیشرفت و بسیاری حقوق دیگر. کودک باید بداند که امنیت داشتن، جزو حقوق طبیعی اوست و دیگران وظیفه دارند این حق او را به رسمیت بشناسند.

بهداشت فردی و محیط زیست

بهداشت و نظافت جزو اموزه هایی است که والدین به کودک خود یاد دهند و این که چکونه نظافت و پاکیزگی از بیماری ما را حفظ می کند.

همان گونه که به تمیزی خانه اهمیت می دهیم این را هم یاد بدیم که بیرون از خانه هم جزو محیط زیست محسوب می شود و نباید ان را آلوده و کثیف کرد.

اخلاق شخصی و افنرادی:

نه گفتن

مهارت نه گفتن کمتر به کودکان یاد داده شده، چرا که به کودک خود یاد داده ای که همیشه به حرف بزرگترها گوش دهیم و حق با آنهاست. اما این اموزش غلطی است.

چرا که کودک باید یاد بگیرد در رابطه با برخود بزرگسالان گاها به خواسته های آنها نه بگوید و تشخیص دهد کدام خواسته خوب و کدام ممکن است بد باشد.
محافظت از جسم و تماس بدنی

بدن کودک مال خودش است و این را باید بداند که کسی بدون اجازه و رضایتش نمی تواند بدنش را لمس کند.

این مهارت به کودک یاد می دهد هیچ کس حق بوسیدن و بغل کردن به زور او را ندارد. و اگر فردی خواست چنین کاری انجام دهد به پدر و مادر و یا دیگر اعضای خانواده اطلاع دهد.

گفتن حقیقت

این که والدین و مربی بتوانند به کودک نشان دهند که همیشه پشتیبان او در زندگی هستند. بنابراین کودک هم یاد می گیرد مشکلات و رازهای خود را با آنها در میان بگذارد و کمک بگیرد.

پذیزفته شدن

کودک زمانی که مسئله یا موضوعی او را آزار و یا بخواهد بازگو کند حتی اگر بخواهد پیش پا افتاده باشد. هیچ گاه به او نخندید و یا واکنشی نشان ندهید که احساس حماقت کند.

چون این امر باعث می شود کم کم کودک در باره مشکلات، مسائل و حرف هایی که دوست دارد نزند و اگر زمانی مورد آزار و اذیت قرار گرفت سخن نگوید و مشورت نگیرد.

شخصیت شناسی

با آموخت آموزه های درست و این که هر شخصی ممکن است خوب نباشد حتی اگر با او مهربان باشد و یا هدیه ای به او بدهد. به این صورت به کودک می خود می آموزید که با غریبه ها چگونه برخود کند.

راز داری
همیشه آموزه ها و برنامه هایی بوده اند که کودکان و والدینشان را به راز داری تشویق کرده اند و می گویند که باعث اعتماد دیگران نسبت به ما می شود.

به فرزندان خود یاد دهید کدام موارد راز محسوب می شوند و نباید ان را با دیگران در میان گذاشت. و به کودک خود تاکید کنید کدام موارد راز محسوب نمی شوند و فورا باید با والدین و یا بزرگتر قابل اطمینان در میان گذاشت.

همدلی و همزاد پنداری

به کودک خود یاد دهید که همیشه افرادی هستند که با او متفاوت اند و باید این موضوع را بپذیرد و به آنها احترام بگذارد. همه آفریده ی خداوند هستیم هر چند در ظاهر می توانیم متفاوت باشیم.

تفکر

توانایی حل مسئله

این توانایی به فرد کمک می کند که با توجه تجارب علی و توانمدی های ذهنی خود بتواند برای حل مسئله یا مشکل قدم بردارد و به نتیجه مطلوب دست یابد.

تفکر خلاق
آموزش این مهارت به کودک کمک می کند تا راه حل هایی تازه و مناسب برای مشکلاتش پیدا و بتواند با استفاده از بهترین روش ان را حل کند.

1 Comments

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *