جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • Home / مقالات / پرورش کودکان هوشمند

پرورش کودکان هوشمند امروزه دغدغه بسیاری از والدین است. و آنچه که والدین بر آن باور دارند این است که این کار مستلزم صرف هزینه های آموزشی زیادی است.

و تا آنجا که می توانند کودک را در کلاس های آموزشی مختلف نام نویشی کرده و انتظار دارند که هوش کودکشان تقویت و به بزرگترین افراد دوران خودشان تبدیل شوند.
این باور در در اصل غلط بوده و می توان کودکان را بدون صرف هزینه، به اشخاصی توانمند، باهوش و خلاق تبدیل کرد.

این که کودک را صرفا به تمامی کلاسهای مهارتی و هنری فرستاده، با این نظر که از دید والدین همه چیز دان و رشد یافته بار بیایند به شدت غلط است.
زیرا از جنبه روانشناسی هیچ سودی نداشته و حتی ممکن است کودک به مشکلات شدید روحی و اختلالات روانی دچار شود.

حال این سوال پیش می آید که بهترین راه برای پروش کودکان هوشمند و با استعداد چیست؟ جواب در کشف استعداد آنها نهفته است.

چیزی که کودکان نیاز دارند این است که استعداد های نهفته ی آنها کشف و مهارت های لازم برای برای شکوفایی ذهنی شان فراهم شود.

والدین در قبال فرزندان خود مسئول اند و میخواهند به بهترین شکل از نظر تربیتی و آموزشی آنان را پرورش داده و کوتاهی و کم کاری نکرده باشند.

اصطلاح هر کودک نابغه است را شنیده ایم و شاید گمان می کنیم که چقدر عجیب است، مگر می شود هر کودک نابغه باشد؟!.
اگر واقعا چنین است، چگونه می شود؟
برای این که فرزندانمان به نبوغ دست پیداد کنند و نابغه ای تمام عیار شوند چه کار باید انجام داد؟

نبوغ

نبوغ در معنای لغوی به استعداد و توانایی گفته می شود. نبوغ را می توان پیچیده ترین تفکر انسانی دانست. تفکری که منجر به رشد و شکوفایی استعداد و توانمندی ها می شود.

این تعریف ساده ای از نبوغ بود. حال آنکه معنا و مفهومی پیچیده و گسترده دارد و نمی توان تعریف دقیق و کاملی از آن ارائه داد.

این کلمه را به کرار شنیده ایم که فلان شخص نابغه است و یا در جاهای مختلف از چنین افرادی تجلیل شده و در طول تاریخ افرادی نیز بوده اند که به عنوان نابغه معرفی شده اند.

نبوغ یک موهبت خدادادی است که به موجب آن انسان استعداد های خود را کشف و کار ها را به نحوی متفاوت تر و ماهرانه تری انجام می دهند که نابغه شناخته می شوند.

نوابغی همچون زکریای رازی، پروفسور مجید سمیعی، مریم میرزاخانی و…

هر انسان از بدو تولد نابغه به دنیا می آید و تنها زمانی که در شرایط خاص وجود فرصت ها و آموزش، نبوغ او به رشد و شکوفایی می رسد.

یک فرد نابغه معمولا به دلیل قدرت تحرک فوقلاده ای که دارد به او این امکان را می دهد که بر سختی ها غلبه کند و بر موانع و مشکلات پیروز شود آن طور که افراد دیگر از انجام دادن آن نا توان اند.

نقش والدین در پرورش کودکان هوشمند

بر باور عموم نیازمند صرف هزینه های گزاف و خرید اسباب بازی های گران قیمت نیست. بلکه برعکس، نیازمند توجه و مراقبت هایی است که والدین از بدو تولد یا زمانی که کودک به رشد خاصی رسید با او شروع کرد.

همان گونه که وراثت در هوش کودک تاثیر می گذارد، یادگیری و اموزش نیز نقش خود را در این زمینه ایفا می کند.

نحوه تعامل با کودکان

کودکان زندگی کردن را از والدین خود می آموزند. وقتی کاری را نمی توانید انجام دهید و سعی بر آن داشته که از اشتباهات خود به عنوان فرصت یادگیری و ارتقا استفاده کنید.

این را به کودک خود یاد می دهید که ما بی نقص نیستیم و می فهمد که خود نیاز برای آموزش و یادگیری تلاش کند.

به کودک خود تا میتوانید محبت کنید و با رفتار صبورانه و گوش دادن به او نشان دهید که چقدر برای شما ارزشمند و مهم است.

بازی

برای کودکان خود تا می توانید کتاب بخوانید و بگذارید تا آنجا که خود بخواهند بازی کرده و از آن دست بکشند، بازی نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان نورون های مغزی و شکل گیری آنها دارد.

تغذیه سالم

انسان ها برای رشد به غذا نیاز دارند و هرچه این غذا سالم تر و مقوی تر باشد می تواند تاثیر بهتری بر عملکرد مغز گذاشته و یادگیری راد تسهیل بخشد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *