جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • Home / مقالات / استفاده از کلمات…

استفاده از کلمات لطفاً، متشکرم و متاسفم

گاهی وقت ها رفتارهای زیبای یک کودک طبیعتی مهربان و شاد را نشان میدهد. گاهی هم همین این گونه نیست. آموزش و تمرین رفتارهای درست ست با ملاحظه تعامل کردن با دیگر افراد را نشان می دهد.

به دنبال کردن مرکب های صحیح در روزمره می آموزیم چگونه خودمان را کنترل با آگاه شویم که رفتارهایی که ما انجام می دهیم چگونه بر دیگران تاثیر می گذارد.

اینکه کودکان دست خود را در هنگام تقاضای شیرینی به سمت شما دراز کرد تشویقش کنید که در هنگام طلب کردن از کلمه لطفاً استفاده کند.

وقتی که به اندازه کافی رشد کرد استفاده از کلمه متشکرم را با تشویق به او یاد بدهیم و زمانی که توانست به کسی آزار برساند و برنجاند متاسفم بخشی از کلمات پر تکرار شده باشد.

ممکن است کودک تان چنین پندارد که فقط خودش اهمیت دارد اما رفتار ها و عملکردهای شخصی را نشان دهد که احساسات دیگران برایش مهم است و به آنها احترام می گذارد.

کلمه لطفاً باید بخشی از هر خواسته اش باشد در راستای قرار داده این کلمه در هر جمله ای که می‌خواهد بگوید حتماً از آن استفاده کند.
ممکن است لطفاً یک لیوان آب به من بدهید اگر اگر خیلی کوچکتر باشد آب لطفا.

هر محبتی مهربانی و یا لطفی که به او می شود در پاسخ از متشکرم استفاده کند در هنگام دریافت شیرینی، هدیه و یا حتی به منزل شخصی رفتن کلمه متشکرم را از یاد نبرد و از آن استفاده کند.
در هنگام ادای کلمه متاسفم( منظورم این نبود ) این عبارت می تواند احساسات جریحه دار التیام بخشیده، عصبانی را آرام کند و یک شروع تازه را رقم بزند.

مثلاً وقتی بچه چیزی را می شکند ، غیر عمد سبب آسیب رسیدن به وسیله می شود و باعث گریه کودکی شده و یا عملی را فراموش کند باید از این عبارت استفاده کند.

در آموزش این سه عبارت با شیوه تشویق برای استفاده هر چه بیشتر از واژه های مهربانانه استفاده کنید. در هنگام عمل به توصیه ها او را در خفا تشویق کنید همچنین وقتی عملی اشتباه انجام میدهید به فرزندانتان بگویید که متاسف هستید و یا متاسفم.

بچه ها باید استفاده از این کلمات را در شما ببینند و تشویق شوند لطفاً و متشکرم را قسمت مهمی از گنجینه لغات شان تبدیل کنند. اما یک لغت قدرتمند دیگر هم وجود دارد باید به این گنجینه اضافه کنند و آن کلمه: متاسفم.

وقتی ناخواسته در حال بازی کودکان دیگری می خورند در حیاط مدرسه استفاده از کلمه متاسفم صحیح و مناسب است. قبل از اینکه کسی کیک شکلاتی خود را بردارد دومین کیک را برداشته از کلمه متاسفم استفاده کند این رفتار مودبانه تر به نظر می رسد.

وقتی کودکتان دیر کرده و فراموش می کند لباس فرم شش را با خودش ببرد و یا اجازه می دهد که باغ همسایه آسیب برسد گفتن کلمات استثنا نمی تواند نشان دهنده این باشد که مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد. خطا های کوچک وقتی پذیرفته و به خاطر آنها عذرخواهی شود کوچک می ماند.
وقتی سخنی برای عذرخواهی زده نمی شود، یک اشتباه می تواند دوستی را از بین ببرد.

در بعضی مواقع نیاز است که عذرخواهی به صورت کتبی نوشته شود. اگر کودکتان فرصت اعتراض داشته باشد که به عذرخواهی کند نیازی به گفتن شفاهی آن نیست که بخواهد برای اشتباهات کوچک به طور مکتوب عذرخواهی کند و اگر کار اشتباهی انجام نداده نباید به طور زیاد طلب بخشش کند.

اما اگر وسیله ای را شکست یا رازی را برملا کرد که باعث آزرده شدن دوست و یا شخصی شد بهترین کار این است که با یک یادداشت است خواهی به همراه وسیله جایگزین یا جعبه آبنبات برای دوست خود مشخصی که آزرده بفرستد.

یادداشت عذرخواهی بدین شکل می تواند باشد:

مامان عزیزم
معذرت می خواهم که لیوان مورد علاقه ات را شکستم و مدام از من خواسته بودی که مراقبش باشم می دانم که هدیه با ارزشی از طرف مامان بزرگ به خودت بده.

بابت اینکه بی احتیاطی کرده ام معذرت می خواهم و می خواهم مرا ببخشی. به خاطر اینکه تو را دارم بسیار خرسندم از این به بعد سعی می کنم بیشتر مراقب وسیله ها و خودمان باشم.

یکی از مواقعی که در آن دچار اشتباه شده اید و عذرخواهی کرده اید را برای فرزندان شرح دهید و بگویید که اوضاع چگونه پیشرفت و چه احساسی داشته اید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *