جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • Home / مقالات / تاثیر قصه بر…

تاثیر قصه بر کاهش درد و استرس کودکان

قصه گویی از دیرباز جزء جدایی ناپذیر فرهنگ و عادات ما بوده. قصه هایی که پدر، مادر و یا مادربزرگ قبل از خواب برای کودک می خواندند و حتی در مواقعی که کودک کابوس میدید و یا نمی توانست بخوابد از والدینش می خواست که برایش قصه بگوید تا خوابش ببرد.

این نشان می دهد که تاثیر و آرامشی که بر روی ذهن کودک می گذارد و باعث می شود کودک راحت تر به خواب برود.
پژوهش های صورت گرفته در این موضوع بسیار هستند و به نوعی میتوان به عنوان درمان آن را در نظر گرفت.

طبق آمار و پژوهش هایی که روی کودکان صورت گرفته، جامعه آماری بر مراجعه‌کنندگان کودک مراکز پزشکی، مهد کودک ها، مراکز خلاقیت و همچنین کودکان بیشتری در بیمارستان بر روی حدوداً ۱۰۰ کودک صورت گرفت.

کودکان بستری در بیمارستان، آنها را به دو گروه تقسیم کردند. برای گروهی در هنگام دریافت درمان و مسکن استفاده می شد و برای گروه دیگر همراه درمان مسکن قصه گویی نیز استفاده می شد.

در این بین در دوره درمان میزان داروهای دریافت شده در هر روز ثبت می شد. نتایج بدست آمده حاکی از این بود که در هر بار قصه‌گویی ، مصرف دارو به صورت چشمگیر کاهش پیدا کرده بود و این به معنای این بود قصه گویی موجب کاهش درد در کودکان بوده.

و اما قصه گویی در کنترل استرس و خشم کودکان چگونه است؟

آیا می تواند آن را برطرف و یا بهبود سازد؟

از آنجا که از دیرباز از بسته برای مسائل تربیتی استفاده می شد، علاوه بر آن در کمک به کاهش افسردگی و درمان هایی همچون اضطراب ، پرخاشگری و نافرمانی نیز مفید است.

حکایت و قصه در فرایند درمان شرایط فراهم میکند که گوینده بتواند قصه زندگی شاه اضافه کند قصه زندگی ببخشد. قصه یکی از چهار قلمرو وجودی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد شناختی، عاطفی، بین فردی و قلمرو شخصی.

قصه گویی به عنوان روش غیر مستقیم جهت ارائه چارچوبی برای آموزش و ارتقای خود سهمی در سلامت کودکان و نوجوانان نقش موثری می تواند داشته باشد.
قصه درمانی مبتنی بر این فرض است که انسان از مهارت ها توانایی ها و ارزشهای برخوردار است که به این امکان را می‌دهد تا از تاثیر مشکلات در زندگی بکاهد.

با توجه به نگاه منفی بخش های مختلف جامعه ایران نسبت به دارو درمانی در شاخه روانپزشکی دارند به دلیل شیوع اختلالات پژوهش های محدود در این زمینه در کشور ما و در راستای همکاری پژوهشگرانی که در صدد تنظیم روش درمان هدفمند برای اینگونه اختلالات هستند تلاش برای درمان موثر از سوی روانشناسان به نظر می رسد.

علت پرخاشگری در کودکان

پرخاشگری در سنین یک تا سه سال کودک مهارت های گفت و آشنا نیست و نمی تواند خواسته خود را به زبان بیاورد یک امری عادی و طبیعی است.

در پرخاشگری کودک تجاوز به حریم خصوصی ظاهر می شود. عنوان مثال عوض کردن لباس آنها و یا زمانی که اسباب بازی یا وسیله ای که دوست دارد را از او بگیرید.

در سنین ۲ تا ۵ سالگی استفاده از رفتارهای در پرخاشگرانه کمتر می شود از نظر زبان به سرعت رشد می یابد. زمانی که نگران کننده میشود این رفتار به صورت مکرر در کودکان دیده شود و کاهش پیدا نکند و به مرور شدیدتر شود.

دلایلی که موجب پرخاشگری در کودک میشود:

استرس های درونی و بیرونی
سختگیری والدین
الگوهای ضعیف در اطراف کودک
محل زندگی
ناراحتی های باقی مانده از قبل
مهارت های زندگی نا کافی
خلق و خو
و…

قصه یکی از راهکارهای پیشتاز و نو در برخورد با کودکان پرخاشگر است. یکی از متدهای بازی درمانی نقش موثری در کنترل خشم و پرخاشگری دارد.

از آنجا که قصه کودک را به دنیای خیالی می برد ماجراجویی هایی که تمامی ندارد کودک در برابر آن هیچ مقاومتی نشان نمی دهد.

برای افرادی که در زمینه کودک کار می‌کنند و می‌خواهند برای کنترل خشم کار کنند داستان های متناسب با این موضوع را انتخاب کنند.

برای درمان و کنترل خشم کودکان این روش جدید نتایج مثبت زیادی نیز برای کودکان به همراه داشته است.

آنجا که می توانید سعی کنیم قصه خوانی را برای کودک خود انجام دهیم. برای قصه خوانی اول شخص داستان قرار دهید بگذارید واکنش را در مواقعیت خاص توضیح دهد. اسباب بازی های مورد علاقه اش نیز می‌توانید نقش شخصیت های متفاوت داستان را بازی کنید.

کتاب های مناسب در این زمینه:
بداخلاقوزوروس
همینه که هست
فرانکلین رئیس می شود
گربه عصبانی

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *