جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • Home / مقالات / تاثیر مخرب بازی…

تاثیر مخرب بازی های رایانه ای بر روی کودکان

تاثیر مخربی که بازی‌های رایانه‌ای بر روی کودکان دارد کشنده خلاقیت و عملکرد کودکان می باشد. امروز طبع استفاده از این بازی ها به صورت موجب ویروسی بیشتر کودکان را در برگرفته.

از آنجایی که بازی های رایانه ای یکی از سرگرمی های کودک و بزرگراه کرونی تشکیل داده است این بازی هیجان انگیز با کشش جادو مانندشان فرزندانمان را از دنیای واقعی به دنیای تخیلی و سراسر رمز و راز می کشاند بازی هایی که ممکن است به شدت خشونت بار اعتیاد آور باشد.

این بازیها فرد را در یک جامعه خوب کرده و ساعت ها او را غرق در صفحه ای می کند که گویی از دنیای پیرامون اش جدا شده در دنیای دیگری زندگی می کند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد از آنجا که بازی ها ممکن است اثرات مخرب داشته باشند اثرات مثبتی نیز در بالا بردن بهره هوشی حافظه و عملکرد بهتر مغز می گذارند تاثیرات مخرب شان بیشتر از تاثیرات مثبتی است که باید داشته باشند.

و اما وظیفه والدین و افرادی که با کودک سرکار دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر میخواهند کودک شان وقتی را با وسایل الکترونیکی برای پر کردن حوصله سر رفته و سرگرم کردنش در نظر گرفته باشند آن طور که کودک باید رشد نکرده و این بازی ها اثراتی بعد از خود بر روی کودک برجای می گذارند.

والدین تا می تواند وقت خود را صرف بازی کردن با کودکشان بگذرد که کمتر بخواهد به وقتش را با بازی های رایانه ای پر کند.

از آنجا که شخصیت کودک با کار هایی نظیر بازی کردن شکل می گیرد فراهم کردن بازی های مناسب ای که سبب رشد و شکوفایی استعدادهای کودک است . به شدت توصیه می شود.

اجازه استفاده از بازی های رایانه‌ای در سنین کودکان پایین به کودکان بعد به جای فراهم سازی بازی های فکری و خلاقانه برای آنها استفاده کمتر از اسباب بازی ها این موضوع اعتیاد را می تواند تشدید کند.

تقسیم بندی بازی های رایانه ای
بازی های رایانه‌ای را می‌توان به هفت دسته کلی تقسیم کرد:
• بازی های فکری
• بازی های شخصیت محور
• بازی های تخیلی
• بازی های ورزشی
• بازی های ماجراجویانه و اکشن
• بازی های جنگی
• بازی های ترسناک

بازار رقابتی شرکت های بازی سازی

صنعت بازی های یارانه ای و ویدیویی با گسترش فناوری شرکت های بزرگ و همچنین تمرکز بر روی گروه سنی کودک توانسته پرسودترین حرفه ای را در بین صنعت های بزرگ داشته باشد.

بازی های گوناگون به سرعت محتوای آنها در حال تغییر است و سازندگان آن نیز روز به روز و لحظه به لحظه سعی میکنند آنها را از نظر گرافیکی و جذبه به واقعیت نزدیکتر سازند توجه کودکان و نوجوانان بیشتر را خود جلب نمایند.

در این بازارها متاسفانه تنها به فکر درآمدزایی و فروش بیشتر هستند تا جنبه های اخلاقی و تربیتی این بازی ها بر روی قشر کودک و نوجوان.

پیامدهایی که بازی‌های رایانه‌ای در پی دارند

نگرانی هایی که بازی های رایانه ای بر روی جامعه می‌توانند داشته باشد :
• حذف مهارت های فردی
• احساس درماندگی
• افسردگی
• گوشه گیری از جام
• و …

پیامدهای منفی بر روی کودکان نظیر: کج خلقی، آسیب های جسمانی، تقویت پرخاشگری، تمایل به خشونت، مشکلات عصبی، انزوا طلبی، چاقی، کند ذهن شدن و عدم تمرکز مشکلات از این قبیل را می تواند برای فرزندانمان به بار بیاورد.

و اما چاره چیست؟

والدین باید بتوانند استفاده اصولی و صحیح و تا حدی بازی ها و نحوه عملکردشان آشنا باشند و بدانند که چه نوع بازی مناسب چه گروه سنی می باشند یا از کارشناسان این زمینه می تواند کمک بگیرند.

بهترین بازی ها برای فرزندانشان مجاز می باشند و میخواهند چه بازی هایی را برای آن خریداری کنند.

اگر اجازه می دهند به صورت کنترل شده از این بازی استفاده کنند و یا آنها را به حداقل برسانند که ممکن است برای فرزندانشان داشته باشند را برایشان شرح دهید.

استفاده از کامپیوتر وسایل الکترونیک اگر بیش از حد آنها کار میکنید زمانی نوبت خالی و وقت بیشتری را کودکانی که والدینشان وقت کمتری را با آنها می گذارند بیشتر به سمت بازی های رایانه ای روی می آورند.

از سنین پایین با کودکتان سعی کنید تا آنجا که می‌توانید بازی کنید تا زمانی که کودک خسته شود، اسباب بازی های رشد و پرورش فکری را برای آن فراهم کنید زمانی که وقت کافی داشتید اوقاتی را در بیرون از خانه در طبیعت بگذرانید.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *