جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • Home / مقالات / نقش تفکر در…

ارتباط موثر و رابطه آن با تفکر
گاها برای ما پیش آمده که در بیان افکار و یا نحوه برخورد ما با آنها دچار سوء تفاهم و یا مشکل شده ایم و نتوانسته ایم آن طور که باید پیش برویم.

به طور مثال برای ارتباطات جمعی در یک محیط نتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید که موجب دوری و یا سوء برداشت از رفتار شما کنند.

و یا در یک جلسه مهم کاری قرار گرفته اید و به بهترین شکل مطالب را آماده ارائه به مدیر خود کرده اید ولی به دلیل واضح منتقل نکردن منظور آن پروزه را از دست دهید.

حال این موضوع پیش می آید که آیا راهی هست که بتوانیم بهتر مطلب را ادا کنیم و در نحوه ارتباط کمتر با مشکل و سوء تفاهم رو به رو شویم؟
ارتباط موثر چیست و چگونه میتواند در روند زندگی ما تاثیر بگذارد؟

انسان ها از همان سال های اولیه ی تولدشان به طور غریزی شروع به ارتباط با محیط اطرافشان می کنند، کشف محیط، صحبت کردن، و برقراری ارتباط با خانواده.

این ارتباط پیشرفت کرده تا جایی که بتوانند در محیط ها و حتی اجتماع ارتباط برقرار کنند. به اعتقاد بسیاری از افراد ارتباط صحیح و موثر کار آسانی است و با ادا کردن کلمات و دریافت بازخورد صورت می پذیرد.

به جرات میتوان گفت ریشه اختلافات و سوء تفاهم ها همین درک نکردن های درستی است که ما به خیالمان در بهترین حالت ممکنه توانسته ایم ارتباط خوبی برقرارکنیم.

همان طور که می دانید ارتباط نقش مهمی در زندگی همه ما انسان ها دارد. برای ایجاد بهترین ارتباط نیازمند مهارت ها یی هستیم که می توان از آنها بهره ببریم.

انواع ارتباط
ارتباط با سایر افراد به چهار شکل صورت می پذیرد که همه آنها زیر دسته دو نوع ارتباط اصلی هستند:
1. ارتباط کلامی

در این نوع ارتباط که به صورت رو در رو، چهره به چهره، به عنوان مثال از طریق تلویزیون، روزنامه، کتاب، رادیو و …

2. ارتباط غیر کلامی

ارتباط غیر کلامی مثل: حالت چهره، لباس، تصاویر، حالت دست ها.

ارتباط موثر چست؟

ارتباط موثر به نوعی انتقال پیام و یا مفهوم، اطلاعات ، احساسات و مقصودی است که می توان با یک یا چدین نفر را به خود معطوف کند. چه برای پیش برد هدف ها باشد و خواه برای صحبت درباره موضوعی.

زمانی که شخص مقابل سخن می گوید، با تمام وجود شنید و هنگامی که خودشان صحبت کنند این احساس درونشان به وجود بیاید که به صحبت هایشان گوش داده می شود.

این مهارت هنگامی به کمک مان می آید که بخواهیم ارتباط بهتری با همسر، فرزندان، رئیس و یا همکاران خود و افرادی دیگر داشته باشیم.

مزایای ارتباط موثر

برای آن که بتوانیم تاثیر گذاری بیشتری در کلام و رفتارمان داشته باشیم نیاز به اثر گذاری موثر داریم. این مهارت بیشتر از یادگیری زبان دیگر مورد اهمیت است.

این را هم باید در نظر داشت که یک فرد با مهارت ارتباطی بهتر امکان قرار گیری در جایگاه شغلی مناسب تری را دارد.

مزیت هایی که این مهارت دارد را در ذیل شرح دادیم:
• پایه و اساس هر اقدامی است و شروع هر فعالیت و عمل با برقراری ارتباط آغاز می گردد که میتواند طلاعات اولیه را در اختیار افراد قرار دهد.
• جمع آوری اطلاعات مناسب در ارتباط با دیگران منجر به رسیدن به سیاست ها و برنامه ریزی می شود.
• اطلاعاتی که به دست می آید سرعت تصمیم گیری را بالا برده و در نهایت منجر به انتخاب بهترین انتخاب می شود.
• تقویت روحیه و انگیزه نتیجه ای است که در ارتباط موثر بروز می کند.
• قوی تر شدن ارتباطات، افزایش اعتماد اطرافیان، وفاداری کاهش اختلافات و مدیریت پیش آمد ها را سبب می شود.

نقش تفکر در ارتباط موثر

ازآنجا که هر انسانی فکر دارد و تفکر می کند، می توان دریافت که مهارت ارتباط موثر یک مهارت مهم تفکر است. چرا که بدون تفکر درست ارتباط صحیح و پایدار صورت نمی پذیرد.

زمانی که انسان هنوز زبان را اختراع نکرده بود از طریق رفتار عملی و تفکری که بر پایه ی تجربه بود با هم در ارتباط بودند.

بعد از به وجود آمدن زبان ارتباطات از آن حالت ساده خود خارج شد و ارتباطات اجتماعی شکل گرفت.

بعد از پیشرفت ارتباطات این سوال پیش آمد که چگونه می توان تاثیر مثبتی بر روی افراد گذاشت و آنها را مدیریت کرد.

نحوه تاثیر تفکر در ارتباط به این شکل است که آگاهی و تحلیل موقعیت، فهمیدن زبان بدن افراد و مدیریت اطلاعات به دست آمده و بازخورد بهترین رفتار ممکنه.

با استفاده از بکار گیری انواع تفکر می توانیم در بهتر ساختن ارتباطات خود نقشی مثبت در زندگی شخصی و جامعه پیرامون خود ایفا کنیم.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *